Eén aangepast gen verlengt muizenleven met twintig procent

muis

Door één gen aan te passen, zijn onderzoekers erin geslaagd om het leven van een muis met twintig procent te verlengen. Als onder mensen vergelijkbare resultaten zouden kunnen worden geboekt, zou dat zestien extra levensjaren opleveren.

Dat schrijven onderzoekers in het blad Cell Reports. De onderzoekers pakten het gen mTOR aan. Dit gen speelt onder meer een belangrijke rol in de stofwisseling en energiebalans. Zo denken onderzoekers dat het feit dat sommige organismen als ze minder calorieën binnenkrijgen, langer leven, dit mede aan dit gen te danken hebben.

Ouder
Door de expressie van het mTOR-gen te beperken, konden de onderzoekers ervoor zorgen dat de muizen aanzienlijk ouder werden. De gemiddelde levensduur van de behandelde muizen was 28 maanden voor mannetjes en 31,5 maand voor vrouwtjes. Daarmee leven ze veel langer dan de onbehandelde muizen die gemiddeld respectievelijk 22,9 maanden en 26,5 maand in leven bleven.

…wormen langer leven als ze een ruimtereis maken?

Niet uniform
De langere levensduur is opmerkelijk: nog maar zelden slaagden onderzoekers erin om het leven van muizen zo sterk te verlengen. Maar misschien nog wel opmerkelijker is dat alle behandelde muizen dus ouder werden, maar dat lang niet al hun organen op dezelfde manier op de behandeling reageerden. “Dit onderzoek onderschrijft een belangrijk facet van ouder worden: het is geen uniform proces,” stelt onderzoeker Toren Finkel.

Infecties
Het ene orgaan veroudert klaarblijkelijk sneller dan het andere. De behandelde muizen bleken op latere leeftijd bijvoorbeeld een beter geheugen te hebben dan de onbehandelde muizen. Maar hun botten takelden juist weer sneller af dan normaal. Ook waren ze vatbaarder voor infecties.

Het onderzoek is belangrijk, omdat het onze kijk op ouderdom kan veranderen. Zo stellen de onderzoekers dat hun studie wel eens kan leiden tot nieuwe behandelingen voor aan ouderdom gerelateerde aandoeningen (bijvoorbeeld Alzheimer). Ze denken dan aan therapieën die zich op specifieke organen richten.

"Single gene change increases mouse lifespan by 20 percent" - NIH.gov
De foto bovenaan dit artikel is gemaakt door Polarqueen (via Wikimedia Commons).