600 miljoen rondjes per minuut: wetenschap presenteert snelstdraaiende door mensen vervaardigde object

draaien

Engelse wetenschappers hebben ‘s werelds snelstdraaiende door mensen gemaakt object vervaardigd. De onderzoekers slaagden erin een microscopisch klein bolletje 600 miljoen omwentelingen per minuut te laten maken.

Dat is te lezen in het blad Nature Communications. De onderzoekers van de St. Andrews University maakten uit calciumcarbonaat een heel klein bolletje met een diameter van slechts vier miljoenste van een meter. Vervolgens plaatsten ze het bolletje in een vacuüm, zodat deze geen weerstand zou ondervinden tijdens het draaien. Met behulp van een laser werd het bolletje omhoog gehouden en aan het draaien gebracht.

De onderzoekers slaagden erin het bolletje 600 miljoen omwentelingen per minuut te laten maken alvorens het bolletje uiteen viel. Ter vergelijking: daarmee draaide dit bolletje 500.000 keer sneller dan uw wasmachine.

Het onderzoek is bedoeld om meer te weten te komen over roterende objecten. En dan met name over ‘grote’ roterende objecten: eerder onderzoek dat op de scheidslijn van de fysica en kwantumfysica plaatsvond, draaide vaak om moleculen of atomen. De onderzoekers van St. Andrews wilden zien wat er met grotere objecten, die uit vele miljoenen atomen bestaan, gebeurde. In de toekomst kunnen dergelijke onderzoeken wel eens bijdragen aan antwoorden op prangende vragen. Bijvoorbeeld omtrent de kwantummechanica, stelt onderzoeker Yoshihiko Arita. “Remt kwantummechanica de beweging of het ronddraaiende deeltje ook al bevinden we ons in een bijna perfect vacuüm zonder andere bron van weerstand, af?

"Spin doctors create fastest rotating man-made object" - St-Andrews.ac.uk