In 2050 meer doden door resistentie dan kanker

antibiotica

De toename van antibioticagebruik zorgt ervoor dat steeds meer bacteriën resistent zijn voor antibiotica. Aangezien er bijna geen nieuwe antibiotische middelen worden ontwikkeld, wordt antimicrobiële resistentie als een groot probleem gezien. Wetenschappers verwachten dat in 2050 wereldwijd tien miljoen extra mensen per jaar sterven aan antimicrobiële resistentie. Dat zijn er meer dan er aan kanker overlijden.

De wetenschappers concluderen dat resistente E. coli, malaria en tuberculose de grootse impact gaan hebben. Op dit moment sterven 700.000 mensen per jaar aan antimicrobiële resistentie, maar dat aantal is in 2050 vele malen hoger.

Op dit moment sterven in Europa en de VS 50.000 mensen per jaar aan resistentie. Dit aantal zal flink stijgen.
Op dit moment sterven in Europa en de VS 50.000 mensen aan resistentie. Dit aantal zal flink stijgen, zoals op bovenstaande kaart te zien is.
Grote (economische) gevolgen
Vooral in de continenten Azië en Afrika gaat resistentie een groot probleem worden, indien er geen actie wordt genomen. De verwachting is dat in 2050 ruim vier miljoen Afrikanen en bijna vijf miljoen Aziaten sterven aan de gevolgen van antimicrobiële resistentie. Dit zal een grote economische impact hebben. Volgens econoom Jim O’Neill stijgen de kosten wereldwijd naar 80 biljoen dollar per jaar. Dat is exact honderd keer het BNP van Nederland (800 miljard euro).

Wat kunnen we doen?
Wat kunnen we hier tegen doen? Het onderzoeksteam noemt een aantal punten. Zo is het belangrijk dat we kritisch kijken naar ons huidige medicijngebruik. Hoe kan het medicijngebruik worden veranderd om de toename van resistente bacteriën te stoppen? Daarnaast is het belangrijk dat wetenschappers nieuwe medicijnen ontwikkelen en dat een internationaal team zich buigt over medicijninname bij mensen en dieren.

Slechte bacteriën

We denken vaak dat bacteriën slecht zijn, maar die vlieger gaat niet altijd op. In ons lichaam leven vele microben, die uitstekend samenwerken. Maar door bijv. keizersnedes en antibioticagebruik sterven goede bacteriën uit.

Hoe verdwijnen resistente bacteriën
Overigens is het lastig om resistente bacteriën te laten verdwijnen. Als antibiotica verdwijnt, verliezen resistente bacteriën het van normale bacteriën, omdat hun resistente aanpassingen veel energie hebben gekost, waardoor deze bacteriën zwakker zijn dan soortgenoten. Toch blijkt dit niet altijd op te gaan. Er wordt op dit moment hard gewerkt aan een aanvalsplan om resistente bacteriën uit te schakelen, maar de wetenschap is er nog lang niet.