15 procent van zonnestelsels is als de onze

ASTRONOMIE  Hoe gewoon is het zonnestelsel? Redelijk gewoon! Wetenschappers hebben berekend dat vijftien procent van alle sterren een stelsel heeft dat lijkt op het onze zonnestelsel. “Zonnestelsels als de onze zijn niet apart”, vertelt astronoom Scott Gaudi van de Ohio universiteit, “maar we zijn niet in de meerderheid.”

Tien jaar geleden dacht Gaudi nog dat 45 procent van alle sterren een zonnestelsel als de onze heeft. Dit aantal is drastisch gekelderd. Dit komt mede omdat er nu veel meer exoplaneten zijn ontdekt en er dus meer over deze planeten bekend zijn.

“Met enkele goede aanvullingen en meer data konden we de formule van Gaudi verbeteren”, vertelt Andrew Gould, professor astronomie aan de Ohio universiteit.

Het afgelopen jaar vonden Gould en Gaudi te weinig exozonnestelsels die overeenkomen met ons eigen zonnestelsel. “In 2006 vonden we een systeem dat lijkt op het onze, met twee gasplaneten die lijken op Jupiter en Saturnus”, zegt Gaudi. “Wij denken dat ongeveer vijftien procent van alle zonnestelsels overeenkomt met Mercurius, Venus, Jupiter en de rest van de mikmak.”

Toch is er hoop. Vijftien procent lijkt weinig, maar er zijn vele miljarden sterren. Dit betekent dat er misschien wel een paar honderd miljoen planetaire systemen zijn die lijken op ons zonnestelsel. Misschien met leven?